Museovirasto
Palvelumuotoilulla parempaa asiakaskokemusta
Asiointipalvelu
Terveystalo
Toimiala
Palvelut
Helpotimme lääkäreiden ja terapeuttien arkea rakentamalla heille sovelluksen oman työn johtamiseen. Terveystalo Pro on mobiilisovellus, jolla Terveystalon asiantuntijat kuten lääkärit ja terapeutit hallitsevat työlistojaan ja seuraavat palkkioiden maksua. Suunnittelimme ja toteutimme React Native -pohjaisen sovelluksen iOS- ja Android-alustoille tiiviissä yhteistyössä Terveystalon kanssa. Julkaisimme ensimmäisen version kolmessa kuukaudessa, jonka jälkeen olemme jatkokehittäneet sovellusta. Sovellus löysi paikkansa nopeasti ja nyt sitä käyttää säännöllisesti iso osa Terveystalon asiantuntijoista.
Aivan aluksi kartoitimme ja tunnistimme palvelumuotoilun menetelmin lääkärien ja Terveystalon liiketoiminnan tarpeita. Projektissa lähdettiin liikkeelle tilanteesta, jossa Terveystalon asiantuntijat hoitivat työvuoromuutokset aina henkilökohtaisesti lääkäriasiakkuusvastaavien kanssa. Kommunikointi tapahtui mm. sähköpostitse, puhelimitse ja tekstiviestien välityksellä. Projektin tavoitteena oli siirtää työvuorojen hallinta sovellukseen, jotta niiden hallinta olisi nopeaa ja näppärää ajasta ja paikasta riippumatta.
Terveystalo Pron takana on itse asiassa hauska tarina:
Muotoilun avulla tunnistimme keskeisimmät funktiot, joita ammattilaiset haluavat tehdä ajasta ja paikasta riippumatta, kuten tarkastella työlistoja, avata ja sulkea aikoja ja tarkastella palkkioita. Palvelumuotoilun avulla saimme yhdessä Terveystalon tiimin kanssa priorisoitua tulevia toimintoja. Lisäksi oikeita käyttäjiä ja sidosryhmiä osallistamalla saatiin nopeasti oikaistua kehittäjätiimin oletuksia, ja varmistettua että rakennetaan oikeita asioita.
Jotta sovellus palvelisi käyttäjien tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla, otimme käyttäjät mukaan sovelluksen suunnitteluun – yksi suunnittelutyön keskeinen osa oli käyttäjähaastattelut.
Käyttäjiltä ei kerätty vain palautetta, vaan heitä haastatteltiin laajemmin ongelmaan liittyen ja samalla selvitettiin kokemuksia sekä ajatuksia sovelluksesta. Lääkäreitä ja terveystalolaisia haastatellaan säännöllisesti uusia toimintoja ja parannuksia suunnitellessamme.
Käyttäjien osallistaminen on ollut erittäin kannattava investointi: siihen on mennyt hyvin vähän aikaa, mutta se on ohjannut kehittämistyötä hyvään suuntaan.
Suunnittelimme käyttöliittymää varten oman design systemin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että uusia näkymiä on nopeampi suunnitella ja toteuttaa valmiita palikoita kierrättämällä. Sovelluksen visuaalinen ilme ja selkeä logiikka pysyvät design systemin avulla yhdenmukaisena jatkossakin, ja on kierrätettävissä muihin Terveystalon sovelluksiin.
Sovellus käyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnusten kautta. Se on integroitu Terveystalon potilastietojärjestelmään, joten kokonaisuus toimii saumattomasti asiantuntijakäyttäjien näkökulmasta. React Native mahdollisti tehokkaan kehitystyön samanaikaisesti iOS- ja Android-laitteille.
Hyvän yhteistyön salaisuus on tiivis päivittäinen yhteistyö sekä avoin keskustelun kulttuuri. Tiimi koostui kahdesta Fraktion ohjelmistokehittäjästä ja yhdestä suunnittelijasta. Lisäksi tiimissä oli asiakkaan omat suunnittelija, kehittäjä, testaaja, tuoteomistaja ja projektipäällikkö. Koko tiimi työskenteli Fraktion toimistolla yhteisissä tiloissa, mikä edesauttoi tiimin yhteistyötä.
–Projektin aikana ei mietitty kuka on missäkin firmassa töissä, vaan töitä tehtiin tiiviinä tiiminä. Retroja järjestettiin säännöllisesti, jotta oli mahdollisuus käsitellä palautetta ja kohdattuja haasteita, joita syntyi kun työtä oli paljon ja aikaa vähän. Onnistumisen kannalta oli erittäin tärkeää, että kaikilla oli mahdollisuus laittaa kaikki työaikansa ja keskittymiskykynsä projektiin, Terveystalon Maija kuvailee tiivistä yhteistyötä.
Sovellus tavoitti nopeasti käyttäjäryhmänsä ja nyt iso osa Terveystalon terveydenhuollon asiantuntijoista käyttää Terveystalo Pro:ta säännöllisesti. Sovellus on palvellut tarkoitustaan hyvin ja sen avulla hoituu nyt jo osa niistä töistä, jotka Terveystalon asiantuntijat hoitivat aikaisemmin asiakaspalvelun kautta.
Projektin onnistumiseen vaikutti sen aikana käytetyt palvelumuotoilun menetelmät kuten käyttäjätutkimus, konseptointi, ketterät yhteiskehittämisen työpajat, käyttäjäpolku-kaaviot sekä prototypointi.
Teimme nopeita klikkailtavia käyttöliittymäluonnoksia päätöksenteon tueksi.
Testasimme uusia toimintoja varhaisessa vaiheessa sekä käyttäjien että terveystalolaisten kanssa, jotta saimme nopeasti todistettua oletuksiamme oikeiksi tai vääriksi.
Seuraamme jatkuvasti data-analytiikan ja palautteen perusteella, miten sovellusta oikeasti käytetään. Nostamme havaintoja jatkokehityksen pohjaksi.
yli 5000
Sovellusta on ladattu yli 5000 kertaa ja iso osa Terveystalon verkoston ammattilaisista käyttää sitä aktiivisesti.
Kolme kuukautta
Kolmen kuukauden kehitystyön jälkeen tavoite saavutettiin ja sovellus esiteltiin käyttäjille.
2019
Tiimillä oli tiukkana tavoitteena saada Terveystalo Pro lanseerattua Lääkäripäivillä syyskuussa 2019 ja näin myös tehtiin.
Lue lisää sovelluksesta Terveystalon sivuilta.
Laita meille viestiä ja jutellaan. Voimme jakaa työkaluja ketterään tekemiseen jo ensimmäisessä tapaamisessa.
Petteri Hellgren
Chief Growth Officer
Museovirasto
Asiointipalvelu
Hammas Hohde
Terveydenhuolto, Asiointipalvelu
Fennoa
Asiointipalvelu
Juli Living
Kiinteistöala, Kuluttajapalvelu, Asiointipalvelu
Admicom
Terveystalo
Terveydenhuolto, Kuluttajapalvelu
Helsinki Marketing
Kuluttajapalvelu
Seppo
Pelillistäminen, Kuluttajapalvelu
Posti
Terveystalo
Terveydenhuolto
Nitro
24 Center
LAB-ammattikorkeakoulu
LänsiAuto
Asiointipalvelu
Assembly Organizing
Kuluttajapalvelu
Reima
Pelillistäminen, Kuluttajapalvelu
Verkkokauppa.com
Kuluttajapalvelu
Mehiläinen
Terveydenhuolto
FCG
Asiointipalvelu, Kuluttajapalvelu
Insight360
Asiointipalvelu
Fonecta
Asiointipalvelu
Heltti
Terveydenhuolto, Asiointipalvelu
Telia Esports Series & Assembly Community
Kuluttajapalvelu
Grano
Asiointipalvelu
Fonecta Audience Insight
Asiointipalvelu
Skipperi
Kuluttajapalvelu
WOPI
Asiointipalvelu
Pihlajalinna
Terveydenhuolto
Visma Sign
Asiointipalvelu
Vizor
Pelillistäminen
Kyyti
Kuluttajapalvelu