Posti
"Odotukset täyttyivät ja ylittyivät" – valmensimme Postia palvelumuotoilusta
Toimiala
Palvelut
Palvelumuotoilu
Figma
Valmensimme Postin asiantuntijatiimiä
Posti on yksi Suomen, Ruotsin ja Baltian johtavista jakelu- ja logistiikkayhtiöistä. Se huolehtii asiakkaidensa arjen ja kaupankäynnin sujuvuudesta tarjoamalla laajan valikoiman postin, logistiikan, rahdin ja verkkokaupan palveluja. Postilla on Suomen kattavin palveluverkosto ja se käy arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona.
Näistä olemme ylpeitä
- Räätälöimme Postin asiantuntijoille valmennuksen palvelumuotoilusta ja Figmasta
- Valmennuksissa käsiteltiin teoriaa käytännön harjoitteiden kautta
- Valmennuksien myötä postilaiset ovat saaneet uusia näköaloja tekemiseensä ja vieneet palvelumuotoilukulttuuria eteenpäin talon sisällä
Vahvuuksien vahvistamista
Posti muodosti vuonna 2021 Postipalveluiden liiketoimintaan uuden palvelumuotoilutiimin, joka toimii olemassa olevien palveluiden asiakaslähtöistämisessä ja kehittämisessä sekä uusien palveluratkaisujen suunnittelussa, konseptoinnissa ja toteuttamisessa.
Tiimillä oli paljon osaamista palvelumuotoilusta ja tuotekehityksestä. Tiimi halusi kuitenkin uusia näköaloja palvelumuotoiluun sekä vahvistaa vahvuuksiaan ulkopuolisen kumppanin avulla. Posti lähti keväällä 2021 etsimään valmennuskumppania palvelumuotoiluun.
Peltola kartoitti kumppaneita ja sai vinkin meistä tiimiläiseltään, joka oli osallistunut Fraktion muotoiluaiheeseen webinaariin.
Valmentajamme Satu ja Vitali tapasivat Postin Leenan, ja yhdessä pohdimme, miten lähestyä valmennusta.
Valmennuksessa keskustellessa heräsi myös ajatus, että tiimiä voisi valmentaa myös Figma-työkalusta.
Ei pelkkää teoriaa
Järjestimme kaksi valmennuspäivää hybriditoteutuksena: osa osallistujista tuli paikan päälle ja osa oli mukana etänä. Ennen palvelumuotoiluvalmennuspäiviä osallistujat kävivät verkkokurssin etäfasilitoimisesta ja Figmasta, josta myös pidettiin puolen päivän mittainen valmennus.
Palvelumuotoiluvalmennuksissa ei käsitelty pelkästään teoriaa, vaan lähestyimme aihetta käytännön kautta. Työstimme yhdessä palvelumuotoilutiimin työpöydällä olevaa kehityshanketta, jossa Postin olemassaolevaa palvelua tehtiin asiakaslähtöisemmäksi.
Parhaita käytäntöjä ja palvelumuotoilukulttuurin eteenpäin viemistä
Peltola kokee, että yhteistyömme myötä palvelumuotoilutiimi sai vahvistettua vahvuuksiaan ja parhaita käytäntöjä arkeensa.
Valmennukseen osallistunut Service Designer Kati Jukarainen koki saaneensa kannustusta tekemiseensä.
Peltolan mielestä yhteistyön myötä hänen tiiminsä on onnistunut viemään palvelumuotoilun ilosanomaa eteenpäin Postin sisällä.
Kaipaako tiiminne valmennusta?
Ole yhteydessä mikäli voimme auttaa sinua tai tiimiänne vastaavissa teemoissa.