Heltti
Työterveyttä niille, jotka ajattelevat työkseen
Terveydenhuolto, Asiointipalvelu
Mehiläinen
Toimiala
Palvelut
UI/UX-suunnittelu
Design System
Käytettävyystestaus
Webkehitys
React
OmaMehiläinen on verkkopalvelu, jonka kautta Mehiläisen asiakkaat voivat hallita terveysasioitaan, kuten varata lääkäriajan tai tarkistaa reseptinsä, yhdestä paikasta. Verkkopalvelu toimii kaikilla päätelaitteilla ja palvelee laajaa käyttäjäjoukkoa siellä, missä nämä milloinkin ovat: kotikoneen äärellä, sängyn pohjalla kipeänä tai ratikassa matkalla lääkärin vastaanotolle.
Teimme Mehiläiselle kokonaan uuden React- ja TypeScript-pohjaisen verkkopalvelun aiemmin käytössä olleen ratkaisun tilalle. Projektin yhteydessä Mehiläinen sai myös oman design systemin eli komponenttikirjaston, jota se voi hyödyntää kaikissa tulevissakin hankkeissaan. Design system säästää sekä aikaa että rahaa tulevilta hankkeilta, kun suunnittelijoiden ei tarvitse tehdä uudestaan samoja palikoita, jotka on jo kertaalleen toteutettu. Näin on helpompaa ylläpitää visuaalisesti yhdenmukaista ilmettä projektista toiseen ja saavuttaa paras käyttökokemus jopa ilman suunnittelijan työpanosta.
Uudistettujen verkkopalvelujen lisäksi hyppäsimme ulos digikuplasta ja suunnittelimme visuaalisen ilmeen mukaiset julisteet vastaanottojen seinälle lääkäreiden työtä helpottamaan.
OmaMehiläisen käyttäjiltä saadun palautteen perusteella palvelu koetaan erittäin onnistuneeksi. Käyttäjäkunta on laaja ja kirjava, joten on selvää että palvelun on oltava helppokäyttöinen ja selkeä. Tässä olemmekin onnistuneet, sillä moni käyttäjä kertoi tarkistavansa laboratoriotulokset mieluiten Mehiläisen palveluista.
OmaMehiläinen-verkkopalvelun uudistuksen lisäksi, päivitettiin samalla sovelluksessa olevat Mehiläisen Digiklinikka-asiointiin liittyvät näkymät. Digiklinikka on etävastaanotto, joka palvelee asiakkaita verkossa akuuteissa ja lievissä terveysasioissa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
Yhteydenotto Digiklinikalle on tapahtunut aiemmin joko OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa tai työpöytäversiona verkkosovelluksen kautta, ja nyt oli aika päivittää myös verkkosovelluksen versio toimimaan mobiililaitteilla. Päivityksen lisäksi pääsimme tutkimaan, miten asiakkaat käyttävät Digiklinikkaa ja minkälaisia käytettävyyteen liittyviä asioita he kaipaavat etävastaanotolla asioidessaan.
Saimme käytettävyystestauksen avulla selville monia yksityiskohtia, jotka huomioimalla voi pienellä vaivalla saada aikaan ison vaikutuksen käytön sujuvuuteen. Näin Mehiläisen digitaaliset palvelut pystyvät jatkossa tarjoamaan asiakkaille entistäkin onnistuneemman käyttökokemuksen.
Heltti
Terveydenhuolto, Asiointipalvelu
Seppo
Pelillistäminen, Kuluttajapalvelu
FCG
Asiointipalvelu, Kuluttajapalvelu
Fonecta
Asiointipalvelu