LänsiAuto
Verkkopalvelu LänsiAuton liiketoimintastrategisena moottorina
Toimiala
Palvelut
Palvelumuotoilu
UI/UX-suunnittelu
Webkehitys
DevOps
Data Engineering
Täyden palvelun autoilua
LänsiAuto on Suomen suurimpia autoalan konserneja, joka palvelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita. Sen palveluvalikoima on toimialan laajin.
LänsiAutolla oli haasteita verkkopalvelunsa luotettavuuden kanssa. Palvelua haluttiin nopeuttaa, tehdä mobiiliystävälliseksi ja käyttäjälähtöisemmäksi.
Palvelumuotoilulla alkuun
Sivustoa ei suinkaan räjäytetty täysin uusiksi, vaan yhteistyön kautta lähdimme luomaan vankkaa pohjaa verkkopalvelulle, josta LänsiAuto voi lähteä laajentamaan palveluaan tulevaisuudessa.
Projekti oli kokonaisvaltainen ja meille fraktiolaisille erityisen mieluinen. Projektin alussa hankimme arvokasta asiakas- ja työntekijäymmärrystä, koska palvelu kehitettiin niin asiakkaiden käyttöön kuin myös työntekijöiden työn helpottamiseksi. Millainen asiakaspolku on ja mitä haasteita sen varrella on? Millainen asiakaskokemus ja verkkopalvelun käyttökokemus vastaisi asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin? Millainen verkkopalvelu tukisi LänsiAuton strategisia tavoitteita palvelun laajentamiseen tulevaisuudessa?
Projektissa lähdettiin hyödyntämään vahvasti palvelumuotoilun metodeja, jotta saimme vastauksia näihin kysymyksiin. Asiakas- ja liiketoimintaymmärrys, ennen kuin verkkopalvelua ja sen infraa lähdettiin koskemaan, antoi mainiot lähtökohdat palvelun kehittämiselle.
Asiakas- ja liiketoimintaymmärrys antoi projektille siivet
Yhdessä asiakkaan kanssa, me keräsimme ymmärrystä koko auton hankinnan polusta ja mitä haasteita siihen liittyy. Näitä lähdimme avaamaan. Projektin aikana auton ostamisen kokemuksen sijaan aloimme suunnitella koko verkkopalvelua auton hankkimisen kulmasta, joka vastaa enemmän nykyisiin ja tuleviin asiakastarpeisiin. Päätökset verkkopalveluun tehtävistä muutoksista tehtiin vahvasti kerätyn asiakasymmärryksen ja datan perusteella ja sen jälkeen aloimme vasta devaamaan. LänsiAuton sivuston kehittämisessä tärkeintä oli, että palvelu tukee LänsiAuton strategiaa ja visiota ja mahdollistaa tulevaisuuden innovaatiot. Verkkopalvelu toimii moottorina LänsiAuton kasvulle.