Insight360
Insight360 luo tutkimusdatasta uutta tietoa asiakasymmärrykseen
Toimiala
Palvelut
Webkehitys
Data Engineering
Datan visualisointi
UX/UI-suunnittelu
Dashboardit
Insight360 on palvelu, joka auttaa asiakasorganisaatioitaan tunnistamaan ja valitsemaan heille oikeat kohderyhmät. Se perustuu laajoihin tutkimuksiin suomalaisten arvoista, asenteista ja kiinnostuksen kohteista. Kun tämä data yhdistetään elämäntapa- ja kulutustietoon sekä arvo- ja asennedataan, syntyy uutta tietoa asiakasymmärryksen luomiseen. Käyttöliittymä auttaa ymmärryksen visualisoimisessa ja havainnollistamisessa asiakkaalle.
Ytimessä asiakaskunnan ymmärtäminen
Ajatus Insight360:n taustalla syntyi kymmenisen vuotta sitten tarpeesta ymmärtää asiakaskuntaa. Asiakaslähtöinen ajattelu vaatii toimiakseen tietoa ihmisistä, heidän tarpeistaan ja toimintatavoistaan. Alunperin Insight360 oli kohderyhmien valitsemiseen suunniteltu palvelu, mutta pian väestöllisten ja asiakasryhmien tunnistaminen, tutkiminen ja ymmärtäminen nousivat tärkeimmiksi osa-alueiksi. Etenkin julkishallinnon ja järjestöjen toiminnassa on tärkeää ymmärtää asiakasta ja heidän tarpeitaan ja tuottaa palveluita, jotka eivät jätä ketään katveeseen sen takia, että tieto ei tavoittaisi käyttäjiä.
Mitä pidemmällä organisaatio on asiakasymmärryksessä, sitä tärkeämpää tämä tieto on. Perustasolla saattaa riittää ihmisten luokitteliminen kovien muuttujien (esim. asuinpaikka, ikä, koulutus, sukupuoli) mukaan. Todelliseen ymmärtämiseen tarvitaan avattuja ja tutkittuja sekä asiakkaan valintoja selittäviä psykologisia ja käyttäytymistieteellisiä tekijöitä, jotta arvot ja asenteet nousevat esille.
Työläästä datan käsittelystä helpompaa
Suunnittelimme ja toteutimme verkkopalvelun, joka kokoaa tutkimusdatan, väestötiedot ja kartan yhdeksi selkeästi navigoitavaksi kokonaisuudeksi. Insight360:n asiakkaat pääsevät nyt itse selaamaan dataa vapaasti. Projektin tavoitteena oli tehdä Insight360:n tukimusdatan käytöstä helpompaa. Aiemmin Insight360 käytti kolmea erilaista verkkopalvelua tutkimusdatan, väestötietojen ja paikkatietojen esittämiseen. Myös datan toimittaminen oli työlästä – asiakkaille koostettiin jopa 200-300-sivuisia powerpointeja.
Minimum Viable Product (MVP)
Työhön lähdettiin MVP-ajatuksen pohjalta. Tavoitteena oli saada pienellä budjetilla tuntuvia tuloksia aikaan. Työssä hyödynnettiin avointa väestötietoa sekä Insight360:n omaa kyselydataa, jonka visualisointiin ja selailtavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Datan esittämisestä ja selaamisesta saatiin helposti lähestyttävä kokonaisuus, joka toimii ilman ohjeistusta muillekin kuin tutkijoille. Tuloksena syntyi karttapohjainen palvelu, jota jatkokehitetään aktiivisesti.