Helsinki Marketing
Kohdennetumpaa markkinointia persoonatyön avulla
Toimiala
Matkailu & palvelut
Kaupunkimarkkinointi
Palvelut
Käyttäjätutkimus
Persoonatyö
Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama kaupunkimarkkinointiyhtiö. Se vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Helsinki Marketingin toimialaan kuuluu matkailu-, kongressi-, tapahtuma- ja elinkeinomarkkinointi, suurtapahtumien ja kongressien hakutoimenpiteet, eräät kaupungin tapahtumatuotannot sekä matkailuneuvonta. Sen pääkohderyhmiä ovat helsinkiläiset, kansainväliset matkailijat, päättäjät ja osaajat.
Näistä olemme ylpeitä
Avainpersoonat
Autoimme Helsinki Marketingia määrittämään kaksi persoonaa avainkohderyhmistä, joille markkinointia, viestintää ja palveluita kohdennetaan.
Työkalu arkeen
Persoonista on tullut työkalu, jota käytetään osana päivittäistä tekemistä.
Asiakaslähtöisyys
Persoonatyö auttoi Helsinki Marketingia hyödyntämään dataa ja tiimin asiantuntijuutta, jotta he pystyvät tekemään työtään tehokkaammin ja asiakaslähtöisemmin.
Osaaminen jatkokehitykseen
Asiakas oppi työkaluja ja menetelmiä jatkaa persoonatyötä itsenäisesti.
Tarve
Helsinki Marketingin tarve oli tehdä kohdennetumpaa markkinointia vierailijakohderyhmään ja ymmärtää, mitä matkailijat ja vierailijat ajattelevat Helsingistä.
Helsinki Marketingin Senior Advisor Laura Saksala kartoitti toimijoita persoonatyön toteuttajaksi ja etenkin henkilöä fasilitoimaan. Verkostosta tuli suosituksia Fraktiosta ja palvelumuotoilijastamme Satu Heikinheimosta, jolla oli aikaisempaa kokemusta Helsingin kaupungin projekteista.
Persoonien työstämistä työpajassa
Alkuun teimme yhdessä Helsinki Marketingin kanssa paljon ajatustyötä. Miten vierailijapersoonat voivat auttaa Helsinki Marketingin työntekijöitä työssään ja mitä työstettävät persoonat edustavat?
Ratkaisuja tarpeisiin
Osallistimme koko organisaation jakamaan digitaalisen yhteistyöalusta Howspacen avulla, millaisia haasteita heillä on työssään ja miten he voisivat hyödyntää persoonia helpottamaan työtä ja fokusoimaan oikeisiin asioihin. Tämä auttoi meitä määrittämään, millaisia asioita persoonatyö ratkaisee asiantuntijoiden arjessa.
Ratkaisuksi avainkohderyhmien kirkastamiseen järjestimme työpajan, jossa yhdessä Helsinki Marketingin asiantuntijoiden kanssa työstettiin persoonia. Persoonat ovat palvelumuotoilussa usein käytetty empatiatyökalu, jossa luodaan fiktiivinen kuvaus ideaaliasiakkaasta. Työpajassa hyödynnettiin myös laajoja kuluttajatutkimuksia ja aikaisemmin kerättyä dataa.
Työpajaan osallistui Helsinki Marketingilta 11 hengen monialainen asiantuntijaryhmä muun muassa markkinointi-, PR-, myynti- ja matkailuneuvonnan tiimeistä. Tämän lisäksi koimme tärkeäksi osallistaa myös koko organisaation persoonatyöhön, koska on tärkeää, että persoonien kokoama tieto tulee käyttöön läpi organisaation.
Etänä järjestetyssä työpajassa työstettiin kahta persoonaa, jotka määrittyivät yhteiskehittämisen aikana. Saksalaa etukäteen mietitytti, olisiko persoonatyötä ollut parempi tehdä kasvokkain ja riittääkö aika. Huolet osoittautuivat tarpeettomiksi.
Työpajassa käytettiin digitaalista, visuaaliseen yhteistyöhön ja ideointiin suunniteltua virtuaalista valkotaulua, ja lopputuloksena syntyi Yuki-niminen persoona japanilaiselle vierailijalle ja Anton-niminen persoona saksalaiselle vierailijalle.
Persoonat elävät
Työpajassa Helsinki Marketingin työntekijät oppivat ketteriä toimintatapoja ja muotoilun menetelmiä jatkaa persoonatyötä. Työpajojen innostamana Helsinki Marketing teki itsenäisesti kolmannen persoonan, jonka työstämisessä on hyödynnetty työpajojen oppeja ja työskentelytapoja.
Persoonia on validoitu ja jatkotyöstetty: esimerkiksi Japanissa on tehty haastatteluja Yuki-persoonasta.
Helsinki Marketing liitti persoonatyön osaksi laajempaa avainviestityötä. Sen tulokset koostettiin markkinoinnin ja viestinnän työkalupakkiin, jonka osaksi tiivistettiin myös persoonatyön tulokset. Persoonien kautta pohdittiin viestejä ja puhuttelutapoja.