Hammas Hohde
OmaHohde-palvelun modernisointi loi pohjan tulevaisuuden kasvulle
Toimiala
Palvelut
UX/UI-suunnittelu
Webkehitys
DevOps
Pilvikonsultointi
Hammas Hohteen OmaHohde-palvelun käyttäjämäärät ovat kasvaneet viime vuosien aikana merkittävästi. Hohde oli tunnistanut tarpeita varmistaa palvelun toimivuus, skaalautuvuus, tietoturva ja käytettävyys nykytilanteessa sekä luoda pohjaa tulevaisuuden tekemiselle.
Uudistimme OmaHohde-palvelun kehitysprosessit ja -ympäristöt, jolloin päästiin eroon manuaalisesta julkaisusta ja varmistettiin palvelun ketterämpi jatkokehittäminen. Otimme haltuun palvelun ajanvarauksen sekä käyttökokemuksen uudistamisen ja modernisoimme palvelua vastaamaan Hohteen niin nykyisiä kuin tulevaisuuden tarpeita.
Asiakas
Hammas Hohde Oy on vuonna 2014 perustettu suomalainen, yksityinen erikoishammaslääkäriklinikka, joka tarjoaa suun terveydenhoitoa ja erikoishammaslääkäripalvelua Suomessa.
Lähtötilanne
Viime vuosien aikana Hammas Hohde on kasvanut tasaisesti ja kevään 2023 Pihlajalinnan yrityskauppojen myötä tuplannun toimintansa. Kasvu on vaikuttanut niin ajanvaraustoimintaan, verkkopalvelun liikenteeseen kuin tietoturvan ja käytettävyyden varmistamiseen.
Hohde etsi kumppania ja leveämpiä hartioita varmistamaan palvelun toiminta kasvun myötä sekä mahdollistamaan tulevaisuuden suunnitelmat.
Hohteella oli selkeä tavoite varmistaa OmaHohde-palvelun toimivuus, skaalautuvuus ja turvallisuus. He oliva kiinnostuneita siirtämään palvelunsa toimimaan pilvessä sekä modernisoimaan kehitysprosessin ja -ympäristöt. Samalla haluttiin varmistaa tietoturva sekä uudistaa palvelun käyttökokemusta.
Pilveen siirtyminen mahdollisti skaalautuvuuden ja ketterän jatkokehittämisen
Autoimme uudistusprojektissa Hohdetta määrittämään OmaHohde-palvelulle uuden nykyaikaisen tavan kehittää ja ylläpitää palvelua pilvessä. Uudistusprojektiin kuului pilvimigraatio, jossa siirsimme Hohteen ajanvarausjärjestelmän konesalista pilveen.
Loimme pilviarkkitehtuurin, joka taklasi tunnistettuja haasteita. Uusi infrastruktuuri toteutettiin Infrastructure as Code -menetelmällä. Automatisoitujen CI/CD-putkien ansiosta Hohde pystyi luopumaan manuaalisesti tehtävistä julkaisuista.
Uudistusten myötä palvelu on automaattisesti skaalautuva ja lopputuloksena syntyi hyvin dokumentoitu ja mitattava julkaisuprosessi. Pilveen siirtymällä saatiin luotua myös kustannussäästöjä infrassa.
UI-uudistus toi paremman käyttökokemuksen ja huomioi saavutettavuuden
Modernisointiprojektissa uudistimme myös ajanvarauksen käyttöliittymän. Yksi OmaHohteen suurimmista käyttäjäryhmistä on ikääntyvät ihmiset, joiden digitaidot eivät ole diginatiivien tasolla.
UX-suunnittelussa keskityimme yksinkertaistamiseen ja käyttökokemuksen yhtenäistämiseen eri osioiden välillä. UI-suunnittelussa kiinnitimme erityisesti huomiota saavutettavuuteen värien ja typografian osalta sekä käyttöliittymän ilmavuuteen ja selkeyteen. Laajensimme väriskaalaa, jotta käyttöliittymän eri tasot selkeytyvät ja visuaalisuus sai syvyyttä. Päivitimme myös kaikki ikonit tukemaan uutta ilmettä sekä toimimaan tasapainoisemmin keskenään.
Vahvuutena itseohjautuva tiimi
Yhteistyön alusta olemme toimineet kumppanina, joka jakaa näkemystä ja pystyy ottamaan kehitystyötä haltuun itsenäisesti. Toimintamallimme on valmentava, jossa emme pelkästään suorita annettuja tehtäviä, vaan otamme tarvittaessa isompaa roolia kehityksen suunnittelussa ja eteenpäin viemisessä. Toimimme mielellämme asiakkaan kanssa tiiminä. Voimme johtaa omaa työtämme, kun yhteiset tavoitteet ja visio ovat selkeät kaikille.
Yhteinen viestintäväylä ja läpinäkyvyys varmistavat, että koko tiimi on tietoinen, mitä projektissa tapahtuu. Hohteen puolelta omatoimisuus saa myös kiitosta. Yhteistyö onkin hyvin sujunut erityisesti avoimen kommunikoinnin sekä yhteisen luottamuksen ansiosta.
Tavoitteena tulevaisuuden kasvun varmistaminen
Yhteistyömme jatkuu ja tulevaisuudessa Hohteen tavoitteena on laajentaa palvelua entisestään sekä siirtää asiakaskuntaa yhä enemmän digiasioinnin pariin.
Digitaalisiin kanaviin panostaminen vahvistuu tulevaisuudessa koko toimialalla ja Hammas Hohteella on nyt entistä paremmat valmiudet kehittää digitaalisia palveluitaan.
Yhteistyöhön ollaan tyytyväisiä ja Hohteen Essi voisi suositella Fraktiota digikehityksen kumppanina myös jatkossa.
Tarvetta palvelun modernisoinnille?
Digitaalisia palveluita ja järjestelmiä pitää huoltaa tai vastaan tulee haasteita niin tehokkuudessa kuin tietoturvassa. Autamme määrittämään kehityskohteet ja luomaan yhdessä suunnitelman uudistukselle tarpeidenne mukaan. Ole yhteydessä ja jutellaan lisää tarpeestanne.