Grano
Grano Shopin käytettävyystestaus
Toimiala
Painoala
Palvelut
Käytettävyystestaus
Grano on suomalainen monitoimialayhtiö. Grano toteuttaa asiakkaan myyntiä, brändiä ja tulosta edistäviä markkinoinnin ja viestinnän ratkaisuja digistä printtiin.
Käyttäjäkokemus tarkasteluun
Grano pyysi meitä selvittämään Grano Shop -verkkokaupan käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta. He halusivat kuulla, miltä painotuotteiden tilaaminen tuntuu oikeista asiakkaista. Mikä hidastaa tai estää ostamista? Mikä toimii hyvin? Missä voidaan parantaa?
Käytettävyystestaus ketterästi
Fraktiolta kaksi suunnittelijaa lähti toteuttamaan parin viikon tiiviin käytettävyystestausprojektin. Tutkimuksessa pyysimme seitsemää ihmistä tekemään muutaman tehtävän verkkokaupassa ja samalla ajattelemaan ääneen. Nauhoitimme kuvaruudun, puheen ja pienen kasvokuvan.
Käytettävyystestauksessa opittiin valtavasti. Koostimme testien pohjalta yhteensä 64 havaintoa jatkokehitystä varten. Priorisoimme havainnot työmäärään ja vaikutuksen laajuuden perusteella ja raportoimme ne granolaisille konkreettisine parannusehdotuksineen.
Lisäksi suunnittelimme visuaalisen ehdotuksen etusivun parannuksista, jotta granolaiset pääsisivät nopeasti tekemään parannuksia.
Uusia näkökulmia
Tutkimuksesta saatiin paljon konkreettista tietoa käyttjien haasteita. Oikeat käyttötilanteet avasivat palvelun onnistumisia ja kehityskohteita.
Testaajille turvallinen ympäristö
Kysyimme myös testaajan roolissa olleelta Olgalta, millaiseksi hän koki testaustilanteen. Turvallisen ja avoimen ilmapiirin luominen testaustilanteessa on tärkeää onnistumisen kannalta ja siihen panostamme aina.