Terveystalo
Etäfasilitointi antoi työkaluja arkeen
Terveydenhuolto, Kuluttajapalvelu
FCG
Toimiala
Yhdyskuntasuunnittelu
Konsultointi
Palvelut
Design Sprint
Fasilitointi
Prototyypit
Figma
Autoimme FCG:tä uuden menetelmän haltuunotossa, ja jatkossa he voivat hyödyntää Design Sprint -menetelmää omassa kehitys- ja konseptointityössään.
Fasilitoimme Design Sprintin hybridisti monialaiselle tiimille, ja palaute kokonaisuudesta oli erinomaista.
FCG sai sprintin lopputuloksena konkreettisia ratkaisuehdotuksia palvelunsa jatkokehitykseen sekä arvokasta pitkäaikaista hyötyä uuden osaamisen myötä
FCG on kuntien, yritysten ja yhteisöjen kumppani monialaisessa yhdyskuntasuunnittelussa, osaamisen kehittämisessä ja hyvän hallinnon edistämisessä. Yksi FCG:n tuottamista palveluista on Kuntarekry, joka on rekrytointipalvelu työnhakijoille ja Suomen julkissektorin työnantajille.
Kuntarekry.fi on verkkopalvelu, joka tarjoaa työnhakijoille avoimia työpaikkoja kunta-alalla ja työkaluja työpaikan hakemiseen. Työnantajille se tarjoaa palvelun työpaikkailmoitteluun ja rekrytointien hallintaan. Kuntarekry-palvelun kautta lähetetään jopa puoli miljoonaa työhakemusta vuosittain.
Design Sprint on menetelmä, jonka avulla päästään nopeasti validoimaan oletuksia keskittymällä rajattuun haasteeseen ja keräämällä palautetta käyttäjiltä.
FCG halusi uudistaa omia toimintamallejaan ja oppia käyttämään Design Sprint -menetelmää sekä samalla kehittää Kuntarekry-palvelun käyttöliittymää palvelemaan työnhakijoiden tarpeita entistä paremmin. Design Sprint oli FCG:lle ensimmäinen laatuaan.
Nopeaa ja ketterää, sanoisimme.
FCG:n Design Sprintissä järjestimme kolme työpajapäivää, joissa käytiin läpi Design Sprintin kaksi ensimmäistä vaihetta. Työpajojen jälkeen keräsimme palautetta prototyypistä ja tarkastelimme tuloksia yhdessä FCG:n kanssa.
Sprintin 1. päivänä pureuduimme käyttäjien haasteisiin ja käyttäjien hakuprosessin visualisointiin. Päivän päätteeksi meillä oli valittuna tärkein kehityskohde, johon sprintissä haluttiin keskittyä sekä ymmärrystä ratkaistavista haasteista.
Sprintin 2. päivänä keskityimme ideointiin ja ratkaisuehdotuksiin. Päivän aikana benchmarkattiin olemassa olevia palveluita, ideoitiin ja suunniteltiin rautalankoja. Ideoista siirryttiin nopeasti ratkaisumallinnuksiin.
Sprintin 3. päivänä ei enää ideoitu uutta, vaan päivän tavoitteena oli tehdä päätöksiä ensimmäisen ja toisen päivän asioista. Tärkeintä oli saada konsensusta siitä, mihin ratkaisumalliin uskotaan ja mitä halutaan käyttäjillä testata. Päivän aikana tehtiin iteroitu versio käyttäjän polusta (user flow) ja prototyypin kuvakäsikirjoitus.
Sprintin 4. päivänä rakensimme Fraktiolla prototyypin aiempien päätösten pohjalta. Rekrytoimme yhdessä FCG:n kanssa käyttäjätestauksen osallistujat ja valmistelimme kysymyspatteriston. Viidentenä päivänä toteutimme käyttäjätestauksen, jonka jälkeen koostimme huomiot ja niiden pohjalta tulleet jatkokehitysideat. Tulokset kävimme läpi yhdessä FCG:n kanssa.
Design Sprintin yksi vahvuuksista on, että se kokoaa ryhmän eri asiantuntijoita yhteisen haasteen ympärille. Kuntarekryn Design Sprinttiin osallistui FCG:ltä yhteensä 11 henkilöä hyvin erilaisilla rooleilla kehittäjistä suunnittelijoihin, tuoteomistajiin ja asiakastuen asiantuntijoihin.
Sprintistä FCG sai mukaansa niin kehitysehdotuksia käyttöliittymään kuin uusia tapoja toteuttaa käyttäjälähtöisyyttä.
Fraktiota FCG kuvailee kumppanina, jonka kanssa on kiva tehdä töitä. Meillekin sprintin fasilitointi oli hieno kokemus ja näyttö jälleen kerran menetelmän monipuolisuudesta. Yhteistyö on jatkunut toisessa projektissa kehitystyön tiimoilta.
Lue lisää Design Sprintistä ja tutustu Design Sprint -etävalmennukseemme.
Terveystalo
Terveydenhuolto, Kuluttajapalvelu
Admicom
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää ja sparraillaan yhdessä ideoita eteenpäin!
Martti Pohjosaho
Sales Manager