Terveystalo

Etäfasilitointi antoi työkaluja arkeen
Terveydenhuolto, Kuluttajapalvelu
FCG
Toimiala
Yhdyskuntasuunnittelu
Konsultointi
Palvelut
Design Sprint
Fasilitointi
Prototyypit
Figma
Autoimme FCG:tä uuden menetelmän haltuunotossa, ja jatkossa he voivat hyödyntää Design Sprint -menetelmää omassa kehitys- ja konseptointityössään.
Fasilitoimme Design Sprintin hybridisti monialaiselle tiimille, ja palaute kokonaisuudesta oli erinomaista.
FCG sai sprintin lopputuloksena konkreettisia ratkaisuehdotuksia palvelunsa jatkokehitykseen sekä arvokasta pitkäaikaista hyötyä uuden osaamisen myötä
FCG on kuntien, yritysten ja yhteisöjen kumppani monialaisessa yhdyskuntasuunnittelussa, osaamisen kehittämisessä ja hyvän hallinnon edistämisessä. Yksi FCG:n tuottamista palveluista on Kuntarekry, joka on rekrytointipalvelu työnhakijoille ja Suomen julkissektorin työnantajille.
Kuntarekry.fi on verkkopalvelu, joka tarjoaa työnhakijoille avoimia työpaikkoja kunta-alalla ja työkaluja työpaikan hakemiseen. Työnantajille se tarjoaa palvelun työpaikkailmoitteluun ja rekrytointien hallintaan. Kuntarekry-palvelun kautta lähetetään jopa puoli miljoonaa työhakemusta vuosittain.
Design Sprint on menetelmä, jonka avulla päästään nopeasti validoimaan oletuksia keskittymällä rajattuun haasteeseen ja keräämällä palautetta käyttäjiltä.
FCG halusi uudistaa omia toimintamallejaan ja oppia käyttämään Design Sprint -menetelmää sekä samalla kehittää Kuntarekry-palvelun käyttöliittymää palvelemaan työnhakijoiden tarpeita entistä paremmin. Design Sprint oli FCG:lle ensimmäinen laatuaan.
"Kuntarekry-palvelun työnhakijan hakulomake oli sopivan rajattu kokonaisuus, joka sopi Design Sprint -tyyppisen menetelmät hyödyntämiseen. Koimme, että se oli hyvä tilaisuus hyödyntää uutta tekemisen tapaa."
"Design Sprintin tavoitteena oli oppia uusi tekemisen tapa sekä saada ehdotuksia käyttöliittymän kehittämiseen. Ensimmäinen tavoite saavutettiin täysin ja saimme myös konkreettisia ideoita käyttöliittymän suunnitteluun."
Nopeaa ja ketterää, sanoisimme.
FCG:n Design Sprintissä järjestimme kolme työpajapäivää, joissa käytiin läpi Design Sprintin kaksi ensimmäistä vaihetta. Työpajojen jälkeen keräsimme palautetta prototyypistä ja tarkastelimme tuloksia yhdessä FCG:n kanssa.
Sprintin 1. päivänä pureuduimme käyttäjien haasteisiin ja käyttäjien hakuprosessin visualisointiin. Päivän päätteeksi meillä oli valittuna tärkein kehityskohde, johon sprintissä haluttiin keskittyä sekä ymmärrystä ratkaistavista haasteista.
"Anoimme prosessin määrittää tavoitteita vaiheiden edetessä, kuten menetelmään kuuluu. Oli hyvä kokemus päästä kokeilemaan Design Sprinttiä ohjatusti isolla porukalla."
Sprintin 2. päivänä keskityimme ideointiin ja ratkaisuehdotuksiin. Päivän aikana benchmarkattiin olemassa olevia palveluita, ideoitiin ja suunniteltiin rautalankoja. Ideoista siirryttiin nopeasti ratkaisumallinnuksiin.
Sprintin 3. päivänä ei enää ideoitu uutta, vaan päivän tavoitteena oli tehdä päätöksiä ensimmäisen ja toisen päivän asioista. Tärkeintä oli saada konsensusta siitä, mihin ratkaisumalliin uskotaan ja mitä halutaan käyttäjillä testata. Päivän aikana tehtiin iteroitu versio käyttäjän polusta (user flow) ja prototyypin kuvakäsikirjoitus.
Sprintin 4. päivänä rakensimme Fraktiolla prototyypin aiempien päätösten pohjalta. Rekrytoimme yhdessä FCG:n kanssa käyttäjätestauksen osallistujat ja valmistelimme kysymyspatteriston. Viidentenä päivänä toteutimme käyttäjätestauksen, jonka jälkeen koostimme huomiot ja niiden pohjalta tulleet jatkokehitysideat. Tulokset kävimme läpi yhdessä FCG:n kanssa.
"Sprintti oli hyvin rakennettu ja organisoitu, vaikka siinä olikin tiukka aikataulu. Usein isolla porukalla aihe saattaa lähteä rönsyilemään. Tässä menetelmässä konsepti on hyvä ja homma pysyi hallussa isommallakin porukalla."
Design Sprintin yksi vahvuuksista on, että se kokoaa ryhmän eri asiantuntijoita yhteisen haasteen ympärille. Kuntarekryn Design Sprinttiin osallistui FCG:ltä yhteensä 11 henkilöä hyvin erilaisilla rooleilla kehittäjistä suunnittelijoihin, tuoteomistajiin ja asiakastuen asiantuntijoihin.
"Yksi Design Sprintin antoisimmista asioista oli, että saimme kerättyä FCG:ltä hyvin monialaisen porukan eri asiantuntijoita uuden menetelmän pariin. Porukalla vahvistettiin yhteistä ymmärrystä siitä, mitä ollaan tekemässä ja yhteistyö toimii jatkossa entistä paremmin."
"Design Sprint kiteytti meille vahvasti, mihin suuntaan olemme palvelun kanssa menossa ja selkeytti organisaation eri funktioille yhteistä päämäärää. Arjen kiireen keskellä on vaikea saada isoa porukkaa yhden aiheen äärelle, mutta tällä menetelmällä se toimi."
Sprintistä FCG sai mukaansa niin kehitysehdotuksia käyttöliittymään kuin uusia tapoja toteuttaa käyttäjälähtöisyyttä.
"Design Sprint vahvisti ajatusta siitä, että käyttäjiä tulee ottaa mukaan entistä enemmän. Asiantuntijoillamme on vahvaa näkemystä kehityksestä, kun työskentelemme softan parissa päivittäin. Käyttäjien osallistaminen validoi niitä näkemyksiä ja asioita, joita uskomme tietävämme."
"Käyttäjiä kokemuksista oppii aina jotain uutta, jota ei ole tullut ajateltua. Sprintti toi meidän designtiimille paljon uusia työkaluja ja käytetyt haastattelumetodit toimivat jatkossa hyvinä refeinä. Voimme ottaa menetelmästä parhaita palasia omaan käyttöömme."
Fraktiota FCG kuvailee kumppanina, jonka kanssa on kiva tehdä töitä. Meillekin sprintin fasilitointi oli hieno kokemus ja näyttö jälleen kerran menetelmän monipuolisuudesta. Yhteistyö on jatkunut toisessa projektissa kehitystyön tiimoilta.
"Fraktion kanssa on hyvä tehdä töitä yhdessä, henkilöt ovat mutkattomia ja yhteistyön ilmapiirissä jokainen voi olla oma itsensä. Fraktiolla on osaavia ihmisiä, jotka saavat asioita aikaan."
Lue lisää Design Sprintistä ja tutustu Design Sprint -etävalmennukseemme.
Terveystalo
Terveydenhuolto, Kuluttajapalvelu
Admicom
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää ja sparraillaan yhdessä ideoita eteenpäin!
Martti Pohjosaho
Sales Manager