Ysiluokkalaisten seikkailu IT-alan arkeen

Uutena fraktiolaisena haluan ensin esittäytyä: Hei! Olen Tommi ja aloitin Fraktiolla kuun alussa.

Viime viikon keskiviikkona toimistolla tapahtui jotain jännää. Aamusta seuraamme liittyi joukko nuoria, jotka halusivat tulla tutustumaan meidän arkeemme. Uutena fraktiolaisena sain heti ystävieni ansiosta hienon mahdollisuuden organisoida Lehtikuusen koulun 9F luokan tutustumisretkeä IT -alan ihmeelliseen maailmaan.

Kaikki alkoi kun ystäväni soitti yhtenä iltana ja kysyi voisivatko hänen oppilaansa tulla käymään meidän uudella hienolla toimistolla ja nähdä vilaukselta meidän arkeamme. Heillä on ensi keväänä yhteishaku ja hän halusi motivoida nuoria ja näyttää erilaisia mahdollisuuksia työelämässä. Ystäväni siis työskentelee koulunkäynninohjaajana erityisluokilla.

Spoiler alert: retki onnistui hyvin ja sain illalla kuulla että lapsetkin olivat tykänneet meistä!

Oli ihana huomata, miten kaikkien reaktio oli lämmin, avoin ja vastaanottava, kun esittelin idean viikkopalaverissa. En ollut ikinä järjestynyt vastaavaa, joten sain heti vapaaehtoisia mukaan sekä paljon vinkkejä ja ideoita miten toimia ja hoitaa homma. Hopeakettu lupautui hoitamaan ohjelmointipuolen ja designerimme Vitali kertoi meille suunnitelusta, protoilusta ja yleisesti työstään.

Aamulla he saapuivat ja olimme kuumeisesti odottamassa heitä. Aloitimme pienellä reippailulla kiertäen toimistoa ja samalla kertomalla Fraktiosta ja mitä me täällä teemme.

matkalla aulasta avotilaan

matkalla aulasta avotilaan

Nuoria tuntui kiehtovan monipuolisuus ja halusimmekin tuoda osana esille IT-alan laajuuden ja yhdessä tekemisen. Jesse hoiti esittelyt hienosti ammattimaisella osaamisellaan: toimistoa kierrellessämme kerroimme vapaasta työilmapiiristä sekä asiakaslähtöisyydestä työskentelytavoisamme.

Opiskelijat kävivät katsomassa lastenhuonetta (tai Pekkisen toimistoa)

Opiskelijat kävivät katsomassa lastenhuonetta (tai Pekkisen toimistoa)

Jaoimme myös kaikille halukkaille lamantiiniheijastimet matkamuistoksi; Jälkikäteen en osaa sanoa, mikä teki heihin isoimman vaikutuksen: meidän kino vai pelihuone. Kierroksemme pysähtyi hetkeksi, kun päästimme nuoret kokeilemaan vähän NHL:ää, mutta he tuntuivat jo osaavan sen varsin hyvin 😂 Potentiaalia alalle!

Kinossa pysähdyimme kertomaan tilojen historiasta

Kinossa pysähdyimme kertomaan tilojen historiasta

Pelihuoneessa kokeilimme heidän NHL -taitojansa

Pelihuoneessa kokeilimme heidän NHL -taitojansa

Toimistokierroksen jälkeen oli vuorossa presentaatiot. Aamulla ennen toimistolle saapumista olin käynyt Lidl:issä hakemassa paisto-osastolta pikku pitsoja — koska kuka yhdeksäsluokkalainen ei pitäisi pitsasta — sekä hedelmiä ja pillimehuja tarjottavaksi vieraillemme.

Nuoret kuuntelemassa esityksiä

Nuoret kuuntelemassa esityksiä

Pekkis aloitti presentaatiot kertomalla sen aamuisesta tehtävistään https://ajokoulu.autoliitto.fi/ -sivuston parissa. Esityksensä aikana hän hienosti rohkaisi nuoria kokeilemaan ja kertoi miten hän itse oli nuorena eksynyt uralleen kehittämällä Jääkiekkomanager -peliä, jollaista ei silloin vielä ollut. Pekkis toi hienosti esille että on aina hyvä muistaa IT-alan olevan enemmän oman mielenkiinnon ja tekemisen kautta opittua, kun koulun penkillä istumista.

Pekkis puhumassa työstään

Pekkis puhumassa työstään

Toimme kuitenkin esille sen, että monet ovat jatkaneet opintoja pitkälle ja koulu tarjoaa hyvän pohjan ja ponnahduslaudan sekä resurssit oppimiselle. Henkilökohtaisesti näen asian niin, että parasta mitä peruskoulu voi opettaa on itse kyky ja valmiudet oppimiseen — Sitä tarvitsee aina, tekee mitä ikinä. Esityksessään Pekkis hienosti lainasi jotain.

Vitali vuorostaan toi esille omaa puoltansa: tuotesuunnitelua, designia ja graafista osaamistaan. Esityksessään Vitali näytti kuinka hän päivittäisessä työssään rakentaa layoutteja, pidemmälle kehittyneitä prototyyppejä tuotteista sekä toi esille, miten tärkeä ja iso osa itseasissa suunnitelu sekä bisnesksen ymmärtäminen on varsinaista sovelluskehitystä. Itse yllätyin, kuinka pitkälle protojen kehitys on mennyt ja kuinka nopeasti Vitali osaa taikoa kuvasta, jonka osaisin itsekin piirtää, toimivan proton puhelimeensa. Tähän mainittakoon, etten osaa pirtää lainkaan.

Viimeiseksi halusin vielä esitellä yhden IoT -projektin: ohjelmoinnissa on myös laiteläheinen puoli, mikä on valtavassa kasvussa automatisoinnin ja muun myötä. Demoa varten olimme saaneet pienen Raspberry Pi:llä toimivan valojen ohjausjärjestelmän.

Tommi esittelemässä IoT-projektiaan

Tommi esittelemässä IoT-projektiaan

Esitysten päätyttyä keskustelimme oppilaiden kanssa ja vastasimme erilaisiin kysymyksiin. Halusimme korostaa jatkuvaa oppimista, ihmisläheistä työtä ja yhdessä tekemistä. Sitähän meidän työ Fraktiolla on — Yhdessä toisia auttaen ja yhdistämällä jokaisen osaamisen.

Kaiken jälkeen saatoimme vieraamme ulos ja kuulin jälkeenpäin, että he olivat menneet vielä hampurilaisille. Myöhemmin mietin, että olisi ollut hauska liittyä heidän seuraansa ja palata vasta sen jälkeen leikkimään muiden isojen lasten kanssa.

Haluan vielä lopuksi kiittää kaikkia fraktiolaisia ja eritoten mahtavia Pekkistä, Vitalityä ja Jesseä, jotka olivat kanssani koululaisten kanssa. On ollut mahtavaa päästä joukkoonne ja alottaa uudessa yrityksessä täynnä upeita ihmisiä.

Keskustele