Blogi

Vinkkejä työssä jaksamiseen

Elsa-Maija Lehto Yrityskulttuuri Itsensä kehittäminen

Mitä kuuluu? Miten jaksat? Tuntuuko, että etätyöt vievät mehut, ajatukset harhailevat, häiriötekijöitä on liikaa tai jaksaminen on muuten tiukilla? Et ole yksin.

Koronapandemia on pakottanut monet etätöihin, mikä on tuonut muutoksia ja uusia haasteita työn tekemiseen. Elämän eri osa-alueiden välillä tasapainoilu on saattanut tuntua aikamoiselta poukkoilulta, kun perinteinen 7,5h työpäivä onkin venynyt yllättävien taukojen ja katkosten takia pitkälle iltaan. Ajan on joutunut jakamaan pieniksi paloiksi ja huomionsa muiden etäkotoilijoiden takia tuhansiksi sirpaleiksi. Luonnollisesti tämä kaikki vaikuttaa keskittymiskykyyn ja jaksamiseen.

Etätyö on ollut osa Fraktion työkulttuuria vahvasti jo ennen koronaa ja meillä on siitä kokemusta, kokeiluja ja havaintoja. Haluaisimme jakaa muutamia meillä hyväksi todettuja vinkkejä siihen, kuinka etätyöstä saa toimivaa ja omaa hyvinvointia edistävää. Hopealuotia tähänkään asiaan ei ole, vaan ratkaisu piilee hyväksi havaituissa toimintatavoissa ja toistoissa.  Toivomme, että nämä vinkit auttavat sinua voimaan paremmin etätyöaikana.

Keskustele, ota osaa

Riittämättömyyden tunteet ovat tässä ajassa yleisiä ja saattavat korostua entisestään etätyössä, jos tutut hetket (esim. yhteiset kahvitauot, NHL-peli tai leuanvedot) työkaverien kanssa jäävät välistä. Siksi meillä Fraktiolla on kaikkien kalenterissa yhteinen virtuaalikahvitunti joka arkipäivä klo 14. Se on yhteinen hetki, jonka aikana voi rupatella työkaverien kanssa niitä näitä, vinkata hyvistä webinaareista, jakaa paras pannukakkuresepti tai vaikka vaan katsella yhdessä lamantiinivideoita.

Jos oma jaksaminen mietityttää, kannattaa avata rohkeasti suu ja jutella työkaverien kanssa. Mitkä asiat kuormittavat? Mitä asioita on liikaa ja mistä voisit luopua? Etätyöaika tulee todennäköisesti jatkumaan vielä jonkin aikaa, joten nyt ei kannata venyttää jaksamista viikosta toiseen, vaan rohkeasti puhua tilanteesta esimerkiksi tiimin tai esimiehen kanssa. Puhumalla asiat saattavat ratketa kuin itsestään ja yhdessä on helppo sopia mahdollisista tarvittavista muutoksista työhön liittyen.

Jos se ei ole kalenterissa, sitä ei ole olemassa

Monissa organisaatioissa kalenterit täyttyvät palavereista. Joskus voi tuntua siltä, että muut täyttävät kalenteriasi ja kuljet päiviä ja viikkoja sen mukaan. Etätyössä on erityisen tärkeää, että luot sinulle sopivan aikataulun ja pääset hyödyntämään omat energiapiikkisi.

Kalenterin hallintaan meillä on eräs hyväksi todettu vinkki. Aikatauluta itsellesi kalenteriin työaikaa – sellaista aikaa, jolloin keskityt tiettyyn tehtävään. Meillä jokaisella on ne omat hetket, jolloin on helpompi päästä flow-tilaan. Älä anna sitä hetkeäsi palaverille, vaan hyödynnä se tehokkaaseen ja keskittyneeseen tekemiseen. Jos varaat kalenterista itsellesi esimerkiksi kaksi tuntia aamupäivään ja toiset moiset iltapäivään, nostat todennäköisyyttä saada onnistumisen tunteita päivän aikana. Eli aikatauluta ja kalenteroi – ole oman aikasi valtias.

Muista ne tauot

Työaikalaissa on mainittu tauot ja aivan syystä. Kukaan ei jaksa paahtaa päivää tauotta, vaikka ne välillä etätyön imussa saattavatkin unohtua. Käy keittämässä kuppi teetä ja juo se kaikessa rauhassa ikkunasta ulos katsellen. Tai mene hetkeksi ulos kävelemään! Pyri kuitenkin poistumaan työpisteeltä ja liikkumaan vähän taukojen aikana, jotta sekä pää että kroppa virkistyvät.

Kannattaa myös kokeilla taukojen aikatauluttamista kalenteriin. Jos esimerkiksi huomaat, että seuraavana päivänä on tulossa kaksi pitkää puhelinpalaveria, kannattaa itselleen kalenteriin aikatauluttaa kävelylenkki näiden väliin. Ja jos olet siitä ihanteellisessa tilanteessa, että voit osallistua palaveriin ilman muistiinpanoja, voit kokeilla kävelypalaverin pitämistä. Laita siis kuulokkeet korville ja lähde ulos kävelemään palaverin ajaksi.

Etätöissä päivät kannattaa myös “kääriä” taukoihin ja työt aloittaa ja lopettaa vaikka kevyellä kävelyllä ulkona, jotta ajatukset saa käännettyä vapaa-aikatilasta työmoodiin. Työmatka kannattaa siis tehdä vaikka kiertäen talon pari kertaa, jotta mieli asettuu uuteen toimintaan.

Tauot ja etätyö Tauot ovat tärkeitä.

Poista häiriötekijät, nujerra notifikaatiot

Suosittu ja hyväksi havaittu keino tarpeettomien keskeytysten hallintaan on notifikaatioiden poistaminen puhelimesta ja eri viestimistä. Häiriötekijöiden suhteen on oltava erityisen itsekäs. Kenenkään ei tarvitse olla jatkuvasti tavoitettavissa. Kukaan ei oleta, että vastaat viesteihin minuutissa. Aina kun on aika tehdä töitä, laita puhelin pois näkyvistä ja sulje pikaviestimet. Anna itsellesi mahdollisuus keskittyä.

Nämä neljä vinkkiä tekevät ihmeitä arjessa ja olen itse todennut ne toimiviksi. Mitä muita hyviä tapoja sinun etätyöarkeesi kuuluu?