The Next Web -teknologiapeijaiset

Piipahdimme taannoin The Next Web -tapahtumassa Amsterdamissa. Ensi-impressio tapahtumapaikasta oli Flown ja Slushin epäpyhä kombinaatio. Miljöö oli tehdasmainen, ja ruokakojut hipsterimäisiä. Ennakkoon skoutattuja spiikkejä oli vain muutamia, näin ollen liikkuminen oli ajoittaisesta tungoksesta huolimatta rentoa ja vapaata.

Konferenssin pihvi oli totuttuun tapaan spiikit ja verkostoituminen. Yrityslobbaaminen oli jätetty tausta-alalle, joka oli nähtävissä niin startup kojujen sivuun kohdennetuista rakennuksista isojen sponsoreiden poissaoloon tai korkeintaan minimaaliseen preesenssiin.

Gashouder, konferenssin päälava.

Spiikit oli jaettu löyhästi “digital”, “entrepreneurship”, ja “media” -trackeihin. Mediaspiikkien kuplamuotoinen sali oli jatkuvasti tukossa. Digital innovations träkki sen sijaan sisälsi itselle aiemmin tunnettuja puhujia ja mielenkiintoisimman venuen. Edellämainittujen aiheiden lisäksi mieleeni painui useammassa presentaatiossa joko keskipisteessä olleet tai vähintäänkin aiheita sivuneet asiat kuten tekoäly, yksityisyys ja tulevaisuuden työ.

Suurin ongelma spiikeissä on niiden 20 minuutin kesto, jolloin mitään syvällistä niissä ei ehdi käsitellä ja aiheet jäävät introamisen tasolle. Esimerkiksi Peter Diamandiksen “Abundance Insider” kirjekerhoa vuosikausia seuranneena tai ylipäätään teknologiauutisia seuranneena, mikään tapahtumassa hehkutettu tulevaisuuden visio ei varsinaisesti päässyt yllättämään.

Esittelyständeistä jäi parhaimmillaan hämäriä muistikuvia. Hashtageilla cloud, data, analysis, share economy. Tapahtumassa järjestettiin myös hackathonit ja pitchauskisa startupeille. Vähän kaikkea siis oli.

Poimintoja

Hämmentävin formaatti oli “fireside chat”, jossa 2-x ihmistä jauhoivat näennäisesti satunnaista skeidaa sen 20 min slotin verran. Vaikka näissä varmasti jokin ennalta sovittu juoni taustalla olikin, jäin takkapeijaisista kylmäksi. Esimerkiksi Kevin Rosen takkajubailu vaikutti hänen itsensä ja Tim Ferrissin luotsaaman “Random Shown” kankealta serkulta.

Hyppösen tarinat IOT hulluudesta oli yksi viihdyttävimmistä ja samalla informatiivisimmista.

Tapahtuman loppusuoralla hallin täyteen vetänyt ja yksittäisistä spiikeistä yllättävin, oli Paul Austinin mikrodoussaus ja psykedeelispiikki, AKA Huvi & Hyöty 2017.

Workshopeista mieleen jäi Officer & Gentlemanin Pornhub mediapeijaiset, joissa esiteltiin filosofiaa aikuisviihteen parissa toimivalle asiakkaalle tehdyn SFW mainonnan taustalla. Kiteytettynä tämä voisi olla “ajankohtaisten asioiden vääristymämielinen leipominen aikuisviihteen maailmaan”. Varsinainen workshoppaus ja tekeminen oli sloganin funailua ylläolevan filosofian mukaisesti, viiden minuutin ajan. Suurin osa shopista oli showcasea ja presentointia Pornhub keisseistä. Hauskaa.

Koska jälkikäteen öögailtavaa matskua tästä ei ole, kiteyttäkäämme kamppisten ajatukset näin: ajankohtainen yhteiskunnallinen haaste + ajankohtainen teknologian tuoma mahdollisuus + seksuaalisuus = voitokas kampanja.

Erikoismaininnan saa festarialueen ulkoa poimittu, usein vaiettu, ja monesti Amsterdamin vierailun salainen syy. “Kapsalon”, tai suomalaisittain “parturi”.

Sisältää kaiken

Lopputulemat

Elämme aikaa, jolloin liian tekniset tai kapea-alaiset tapahtumat voivat pistää kyllästyttämään. Next Weba vaikutti laajalta, mutta tarjonnaltaan kuitenkin tarpeeksi rajatulta tapahtumalta. Sisällöltään lyhyet spiikit eivät päässeet asioihin syvälle, ja jälkiviisas valitsee spiikeistä ne, joista ei ole minkään tason tausta- tai perustietoja. Verkostoitumiseen tapahtuma toimi hyvin, ja konffan kynnyksellä tuli ainakin itselle ennenkuulumaton määrä yhteydenottoja ja tapaamispyyntöjä. Paikan päällä suomalaiset löytävät aina toisensa.

Kaiken kaikkiaan moisesta tapahtumasta voi haistella tulevia suuntia ja potentiaalista markkinan kasvua tietyillä aloilla. Sisällöltään Next Weba ei ollut sen ihmeempi, mutta kaiken kaikkiaan kokemuksen väärti. Ensi kerralla voi hyvällä omatunnolla valita jonkun toisen vastaavan, sillä mitään uniikkia ei lopulta tullut koettua. Näitä juttuja on silti hyödyllistä ja ennen kaikkea piristävää käydä aika ajoin pälyilemässä sekä henkilökohtaisen, että ammatillisen kehittymisen kannalta.

Arvosana: OK

P.S. Amsterdam on kaupunki, joka kerää nimekkäitä ja isoja brändejä. Kuuleman mukaan merkittävimmät keinot tähän on Alankomaiden politiikka suosia startuppeja ja hyvää osaamista, esimerkiksi suomalla erinäisiä veroalennuksia uusille firmoille tai ulkomaisten työntekijöiden palkkaamiselle. Kaupunkina siis kaikinpuolin tosi jees.

P.P.S. Erikoiskiitos Nizar Jouinille matkaoppaana toimimisesta.

https://youtu.be/-stReRZjtxI

Keskustele