Mikä on Design Sprint?

Design Sprint on prosessi jolla luodaan nopeasti uusia tuotteita, uusia omaisuuksia olemassaoleviin palveluihin, tai ratkaisuja suuriin haasteisiin. Sen suurin hyöty on tiivistää mahdollisesti kuukausien työt yhteen viikkoon. Intensiivisen työviikon aikana jalostetaan ideoista konsepti, tuotetaan siitä prototyyppi ja validoidaan sitä testikäyttäjien kanssa. Tehdään siis paljon ja opitaan!

Aluksi oli pitkät prosessit

Jake Knapp kehitti Design Sprint -konseptin Googlella noin kymmenen vuotta sitten. Hän huomasi, että viikon mittaiset “hackathon”-hankkeet saivat paljon enemmän aikaan kuin perinteiset tuotantomallit, joissa saattoi kestää yli vuosi kehittää konseptia jota ei ole edes testattu käyttäjien kanssa. Hän loi systemaattisen tavan viedä ajatus prototyypiksi ja testata sitä käyttäjien kanssa viidessä päivässä. Tästä syntyi Design Sprint.

Tuotekehityksessä on usein kyse rajallisista resursseista: ikinä ei ole loputtomasti aikaa ja budjettia sijoittaa hankkeeseen. Jos tehdään päätöksiä ilman tietoa, riski kasvaa. Tämän vuoksi ketterät toimintatavat ovat niin tehokkaita: vähennetään riskiä tekemällä työtä mahdollisimman kevyesti – jotain nopeasti ja sitten jalostetaan palautteen/tarpeen mukaan. Kuinka voidaan vähentää riskiä ennen kun lähdetään tuottamaan mitään? Tähän auttaa Design Sprint, yhdistämällä nopean iteroinnin ja käyttäjäpalautteen.

Design Sprint -menetelmä pähkinänkuoressa

Nopeasti, mutta yhdessä

Design Sprintin perusidea on tuoda yhteen monenlaisia tekijöitä osaksi tiimiä, joka käyttää yhden viikon ratkaisemaan yhdessä valitsemansa haasteen. Sprintin alussa kartoitetaan tilanne ja haasteet ja päätetään tärkein (suurin riski tai mahdollisuus) sprint-haasteeksi. Tehtävien avulla luodaan yksin ideoita ja jaetaan niitä ryhmän kanssa. Näistä ideoista hiotaan konsepti josta rakennetaan ja testataan prototyyppi. Viikon päätteeksi ollaan opittu tosi paljon niin projektista kuin toisistamme. Mitä tärkeämpää, meille jää käteen suuri määrä tuloksia joiden avulla voidaan luoda entistä parempi ratkaisu, tai todetaan ettei ratkaisu toiminut lainkaan – todella arvokasta oppia pienessä ajassa kuin suuressa!

Kun puhutaan nopeudesta, helposti voi syntyä idea pintapuolisista ratkaisuista. Olin skeptinen ajatuksesta että lentäen voisi syntyä mitään toimivaa. Kokemus on kuitenkin osoittanut suuren totuuden: vaikka moni ideoista ei toimi, joukossa on yleensä pari timanttista ideaa. Kun keräät tarpeeksi monipuolisen tiimin kasaan, jokaiselle tehtävälle löytyy oma tähti tai kaksi. Jokainen paistaa omalla vuorollaan omissa vahvuuksissa, jotka ei aina vastaa ammattinimikettä.

Tekemällä oppii

On vaikeaa pukea sanoiksi kuinka paljon tietoa kulkee kaikkien välillä Sprintin aikana. On aina hienoa nähdä kun toimitusjohtaja vastaa back-end kehittäjän kysymyksiin hänen rajapintakonseptista tai huomata ilo projektipäälikön silmissä kun hänen käyttöliittymäkonsepti äänestetään parhaiten toimivaksi ratkaisuksi, tunti sen jälkeen kun hän kauhisteli piirtämisestä ajatuksena. Vaikka viisi päivää intensiivistä työtä on vaativaa kaikille osapuolille, Design Sprintin aikana syntyy tusinoittain kiinnostavia ideoita ja ratkaisuja. Ehkä kaikista arvokkainta on tiimin kokemusrikas viikko: tiivis työhenki läpi viikon ja lopputulos, joka testattiin Oikeiden Ihmisten kanssa. Sen kautta aina oppii ja ymmärtää projektin haasteet ja mahdollisuudet paljon paremmin.

Lue lisää Design Sprinteistä Google Venturesin sivulta tai Jake Knappin kirja aiheesta. Jos Design Sprintit kiinnostaa, ole meihin yhteydessä tai lue artikkelimme Design Sprinttien järjestämisestä (julkaistaan lähiaikoina).

Mitä tykkäsit?

Keskustele