Lean Canvas myynnin ja tuotekehityksen tukena

Meille tulee jatkuvasti paljon vastaan erilaisia tuoteideoita, projekteja, asiakkuuksia ja ihmisiä. Pelkästään idea ei luo arvoa, se ei palvele asiakkaita tai tuota mitään palvelua. Idea vaatii aina kaverikseen toteutuksen. Tarvitaan idean työstämistä, kokeiluja kentällä, toimiva ansaintalogiikka. Onkin sanottu, että keskinkertainen tiimi ei saa hyvääkään ideaa lentämään ja erinomainen tiimi saa keskinkertaisenkin idean lentoon. Tämä on ihmisistä kiinni.

Olemme vuosien saatossa tehneet monille eri alojen toimijoille töitä; startupeista pörssiyrityksiin, mutta jokaisella näistä on yhteisiä piirteitä.

Jokaista prospektia ja myöhemmin toivottavasti asiakkuutta yhdistää yksi asia – meidän pitää mahdollisimman syvällisesti ymmärtää mitä asiakas tekee. Ymmärrys pitää lisäksi hankkia mielellään nopeasti. Vaikka ymmärrämme verkkopalveluista ja niiden rakentamisesta, on asiakas aina parempi asiantuntija omalle liiketoiminnalleen.

Ymmärrys on kuitenkin haastavaa hankkia. Emme luonnollisesti pysty omaksumaan asiakkaan koko liiketoimintaa hetkessä mutta tietyn kiteytyksen sekä toiminnan perusteet on mahdollista ymmärtää hyvinkin nopeasti.

Yksi työkalu liiketoiminnan hahmottamiseen on liiketoimintasuunnitelma, mutta nopeasti muuttuvassa maailmassa perinteiset liiketoimintasuunnitelmat ovat valitettavasti kuolemassa. Väitän, että löytyy parempia työkaluja hahmottamaan verkon liikeideoita ja kehittämään niitä eteenpäin – aina vain paremmiksi.

Me käytämme jokaisessa asiakkuudessa oman ymmärryksemme tukena ensimmäisessä vaiheessa Lean Canvasta. Tästä on myös Gorilla Venturesin Petri Lehmuskosken laatima “Petri Model Canvas”.

Tyypillisesti Lean Canvasta pidetään enemmänkin firman sisäisenä työkaluna tai joka tehdään vain sijoittajalle (mikä on toki väärin) mutta mielestäni sitä pitäisi käyttää myös kun ulkopuoliselle toimijalle avataan sitä miten yritys toimii. Me olemme kuitenkin aina alkuvaiheessa taho, joka ei elä yrityksen sisällä vaan katsomme asiaa tuorein, kyseenalaistavin silmin. Parhaimmassa tapauksessa meidän “miksi”-kysymysten johdosta asiakkaan toiminta ja ajatukset kirkastuvat.

Yksi johtava mantramme on ollut, että meiltä ei saa “joo joo”-miehiä. Kyseenalaistaminen, “miksi”:n kysymisen tärkeys on

  1. ymmärtää mitä asiakas tekee, mitä ongelmaa hän ratkoo ja kenelle
  2. saada asiakkaan ideasta parempi, kehittyneempi ja muutenkin vain kirkkaampi
  3. validoida esitettyjä hypoteeseja ja katsoa kuinka ne mahdollisesti istuvat nettiin.

Emme ole vielä koskaan nähneet Lean Canvasta ensimmäisissä tapaamisissa. Toivottavasti tulevaisuudessa näemme.

Mitä tykkäsit?

Keskustele