Blogi

Kuinka turvata kasvua?

tuike Bisnes Yrityskulttuuri

Kasvusta voi puhua monella eri tasolla. Voidaan miettiä millä toimenpiteillä sitä saadaan aikaa, onko nykyisessä kohderyhmässä riittävästi kasvun mahdollisuuksia tai milloin on aika pivotoida toimintaa täysin uusille kasvualueille.

Ohjelmistokehityksessä haasteena on välillä se että asiakas ei oikein aina itsekään tiedä mitä tahtoo. Tällöin asiakkaan kanssa on tärkeää unelmoida ja löytää realistinen sunny day -skenaario minkä pystyy toteuttamaan. Hankalampi tilanne on usein kuitenkin se jos asiakas tietää tarkalleen mitä tahtoo ja haluaa sille hinnan. Itseltäni on kysytty lukuisia kertoja mitä “appi” maksaa. Tällöin taas asiakasta pitää auttaa ymmärtämään miten paljon applikaatio sanan sisään mahtuu muuttujia. Geneerista appia ei ole olemassa.

Ratkaisumyynti ja onnistumisen mahdollisuudet

Tässä tullaan ratkaisumyynnin ytimeen ja kasvun haasteeseen. Ei voida paukuttaa myyntiputkea täyteen, silmät kiinni myydä sitä mitä asiakas haluaa ostaa ja paineen alla antaa sille hintaa. Kyseessä on monimutkainen palapeli mikä pitää usein ratkaista jopa tunneissa. Valmiin tuotteen myymisestä poiketen ohjelmistokehityshankkeita myytäessä määritellään ihan oikeasti jonkun ihmisen työ. Projekti mitä tiimi tekee potentiaalisesti kuukausia, jopa vuosia. Projektille pitää antaa täydet onnistumisen mahdollisuudet ja ne mahdollisuudet luodaan myyntivaiheessa olemalla lupaamatta liikoja vaikka se kotiutuisikin kasvun esteeksi. Muuten meillä on lopputuloksena läjäpäin mahdottomia projekteja, ahdistuneita tiimejä ja lopputulos ei ole kestävä eikä sillä rakenneta pitkäaikaista kasvua.

Kasvun kulmakivet

Luottamus, rehellisyys ja irti päästäminen on nähdäkseni kasvun tärkeimpiä kulmakiviä. Pitää uskaltaa olla uskollinen niille periaatteille, mitkä mahdollistavat onnistuneen projektin asiakkaalle ja tiimille iloisen arjen. Iloiset työntekijät viihtyvät firmassa pidempään ja taas kerran luovat mahdollisuutta kasvulle. Joskus se tarkoittaa sitä että joistain keisseistä pitää päästää irti ja jatkaa tryffelin metsästystä. Jokainen tiimiläinen on meille tärkeämpi kuin yksikään kauppa, huonoja projekteja on pilvin pimein kun taas kokeneita devaajia valmiina vaihtamaan työpaikkaa vain harvassa.

Haasteena ennustettavuus

Meille Fraktiolla kasvun rakentamisessa haastavinta on ollut ennustettavuuden hankaluus. Elämme asiakkaiden muutokset ominamme ja pienen kokomme takia meidän on vaikea pitää porukkaa jemmassa startteja varten. Emme myöskään harrasta sitä että lupaamme startin onnistuvan siihen asti kunnes nimet on paperissa ja sitten ihmettelemme mihin porukka katosi. Tähän kun yhdistetään trendi että myös ohjelmistohankkeissa kaikki pitää saada heti, meillä on pieni pähkinä purtavana miten pääsemme tähän vastaamaan, mutta pitäisihän tämäkin jotenkin ketterältä ohjelmistotalolta onnistua. Yleensä onnistuukin.

Kumppaniverkostosta turvaa

Kumppaniverkoston laajentaminen on ollut meillä selkeästi sellainen suunta mikä tuo kasvulle turvaa ja uutta ulottuvuutta. Meillä on ympärillä lukuisia laadukkaita ohjelmistotaloja joilla on sama päämäärä: tuottaa asiakkaalle onnistunut lopputulos ja pitää tiimi töissä ja tyytyväisenä. Webbi- ja mobiilikehityshankkeet tulevat tulevaisuudessa vaan lisääntymään, se mitä me voimme toimittajina tehdä on luottaa toisiimme ja etsiä parhaan ratkaisun asiakkaan ja tiimin tarpeisiin Y-tunnuksesta riippumatta.

Perjantaipaneelissa puhuttiin kasvusta

Mari, Janne ja Joona olivat kertomassa meille ajatuksistaan liittyen kasvun mahdollistamiseen niin tässä erityistilanteessa kuin yleensäkin. Katso tästä tallenne parin viikon takaisesta paneelista!

Miten käy kasvutavoitteiden Miten käy kasvutavoitteiden