Blogi

Kaikki osaavat suunnitella!

Vitali Gusatinsky Design

Minulle yksi hienommista asioista Fraktiolla on se, että jokainen meistä luo itselleen omat kasvu- ja kehitystavoitteensa. Valitsin kasvukohteekseni opettamisen, sillä uskon vahvasti että “kun yksi opettaa, kaksi oppii”. Rakastan sitä fiilistä, kun saa ihmiset oivaltamaan jonkin asian ja näkee kuinka he innostuvat jostakin, joka aiemmin vierastutti. Viime vuoden lopussa minulla oli aikaa taklata suuri haaste jonka olin asettanut itselleni: voiko koko suunnitteluprosessin tiivistää kahteen päivään? Lopputuloksena syntyi Suomen intensiivisin UX kurssi. Tässä avaan hieman sitä, kuinka kokonaisuus syntyi ja mitä olen valmennuksia pitäessäni oppinut.

Abstraktista konkretiaan

Olen jo joitain vuosia päässyt kehittymään työpajojen fasilitaattorina, oppinut mm. Jake Knappilta kuinka johtaa Design Sprinttejä sekä viilannut esiintymistaitojani Perjantaipresiksissä, joten minulla oli luottamusta omiin taitoihini ja siihen, että tämä olisi kehitysaskel enemmän kuin loikka tuntemattomaan. Aluksi oli kuitenkin luotava kokonaisuudelle raamit: mitä kaikkea design-valmennukseen olisi järkevä sisällyttää?

Jos kysyy keskivertoihmiseltä mitä suunnittelu on, saa vastaukseksi yleensä “visuaalisuus”, “animaatiot”, “värit” ja muita asioita, jotka ovat kuitenkin oikestaan vasta jäävuoren huippu. Halusin näyttää kuinka laajan kirjon asioita suunnittelu käsittää, ilman että homma lähtee liian abstraktiksi tai pelottavan laajaksi. Ei helpoin urakka, mutta perusperiaatteet ovat lopulta tosi lähestyttäviä. Tärkeintä on sitoa ne konkretiaan ja tarjota esimerkkejä, joiden avulla osallistujat voivat nähdä kuinka niitä voi hyödyntää suunnittelutyössä. Vaikka pidän erittäin tärkeänä sitä, että kurssilla opitaan mahdollisimman paljon tekemällä, on myös arvokasta luoda näihin perusperiaatteisiin nojaava pohja tekemiselle, jolloin siitä tulee tarkoituksenmukaisempaa.

23-sivuinen resurssivihko jonka loin kurssia varten 23-sivuinen resurssivihko jonka loin kurssia varten

“Enhän minä osaa piirtää”

Yksi isoimmista valmennuksen opeista minulle on se, että tietokoneella on tosi hidasta ja täten kallista tehdä alustavaa konseptointia. Kynä ja paperi ovat ylivoimaisesti paras työkalu: niiden avulla hahmottaa helposti kokonaisuuksia ja ideoihin ei pääse kiintymään liikaa, yksinkertaisia kun ovat. On kuitenkin yllättävää, kuinka suuri henkinen blokki monilla on ottaa kynä käteen, vaikka kyse on vain laatikoiden ja viivojen piirtämisestä. Siksi onkin tärkeää luoda turvallinen ympäristö ja antaa tarvittavat puitteet, että rautalankojen piirtäminen olisi hauskaa ja lähestyttävää.

Osallistujat harkitsevat mistä osista koostavat palvelunäkymän Osallistujat harkitsevat mistä osista koostavat palvelunäkymän

Konseptointi on kaiken suunnittelun A ja O. On tärkeää pohtia ja kyseenalaistaa asetettua haastetta perusteellisesti: esimerkiksi sen sijan, että helpotetaan salasanan luomista, mitä jos voitaisiin luopua salasanoista kokonaan? IT-alalla olemme harvinaisen hyviä ongelmanratkojia, mutta luova avarakatseisuus voi joskus tuntua peräti syntiseltä!

Kun haaste on valittu, on tärkeää kokeilla eri kulmia lähestyä sen ratkaisemista. Tämä on jälleen asia, mikä on hyvä aina aloittaa analogisesti paperilla ja kynällä. Siksi kurssin ensimmäinen päivä onkin parasta tehdä mahdollisimman paljon ilman digivälineitä, mutta muistan aluksi miettineeni, kuinka tämä vastaanotettaisiin? Kokemuksesta voin sanoa, että ketään tämä ei ole haitannut ja lähestymistapa on joka kurssilla johtanut erinomaisiin konsepteihin, joita kurssilaiset ovat jalostaneet toimiviksi user journey -kokonaisuuksiksi. Mikään ei lämmitä sydäntäni niin kuin devaaja, joka kurssin alussa kainostelee piirtämistä ja myöhemmin ajattelematta tarttuu tussiin piirtääkseen ajatuksensa auki muiden nähtäväksi – onhan se paljon tehokkaampaa kuin selittäminen!

Ryhmä suorittaa käyttäjätestausta Ryhmä suorittaa käyttäjätestausta

Ensimmäisen päivän lopussa opitaan siitä mitä ollaan tehty: Post-It rautalangoista tehdään semi-interaktiivinen prototyyppi (hyödyntämällä upeaa Prototyping on Paper -sovellusta) ja suoritetaan käyttäjätestaus. Nämä ovat kaksi asiaa, jotka helposti koetaan tosi raskaiksi ja intensiivisiksi tehdä, mutta todellisuudessa ne voi tehdä aika kevyesti. NN Group väittää, että viisi testihenkilöä on tarpeeksi saamaan laadukasta dataa. Oma kokemukseni kurssin kontekstissa on, että kaksikin riittää osoittamaan, kuinka paljon voi jäädä huomioimatta, kun suunnittelee käyttöliittymiä: selitetekstit ja peruutus-napit voivat helposti unohtua, kun tekijäryhmä lentää proton läpi vaivatta. Käyttäjätestauksen opit jäävät osallistujille hyvin mieleen ja niiden merkitys on valtava: mikä on käyttäjälähtöinen suunnittelu ilman käyttäjiä?

Esimerkki ryhmän leiskaprototyypistä Esimerkki ryhmän prototyypistä

Leiskoitus maximus

Valmennuksen 2. päivä on sitten digitaalisen osuuden päivä: opitaan hallitsemaan typografian perusteita, väriteoriaa sekä tehdään digitaalisia rautalankoja Post-It lapuista ja samalla ratkotaan ongelmat, joita käyttäjätestauksessa nousi esiin. Tämän jälkeen luodaan palvelulla brändi ja rikastetaan rautalangat leiskoiksi sekä tehdään niistä interaktiivinen prototyyppi. Onneksi on olemassa Figma, joka toimii netissä kaikilla alustoilla ja tarjoaa mahdollisuuden useammalle käyttäjälle työskennellä samanaikaisesti samassa tiedostossa (ja on kaiken lisäksi perusversiona ilmainen, suosittelen kokeilemaan!).

Kurssin lopuksi suoritetaan toinen käyttäjätestauskierros, johon osallistuu sekä uusia että edelliseen käyttäjätestaukseen osallistuneita testihenkilöitä. Näin saadaan mielenkiintoisia havaintoja siitä, kuinka hyvin haasteet on saatu ratkaistua sekä kuinka sulavasti käyttäjä kykenee käyttämään palvelua, jota hän on jo kerran kokeillut.

Lopuksi kerrataan, mitä ollaan opittu ja ihastellaan sitä työmäärää, mitä kahden päivän aikana syntyy, kun on selkeä idea siitä mitä tehdään ja mitä kohti liikutaan. Diplomit jaetaan ja kiitoksia vaihdetaan. Kurssin jälkeen osallistujat kutsutaan antamaan palautetta (keskiarvo on 4.7/5 tällä hetkellä) ja kaikki saavat  kutsun Fraktio Alumni -Slackiin, jossa he voivat saada lisätukea kurssin jälkeen soveltaessaan oppeja työssään. Mukaan saa myös koostamani 23-sivuisen resurssivihkon. Se tiivistää kaiken kurssilla opitun sekä sisältää listan hyviä kirjoja ja nettisivuja, joiden avulla syventää taitojaan vielä lisää.

Digitaalinen prototyyppi kehittyy Digitaalinen prototyyppi kehittyy

Kaikki oppivat

Kaiken kaikkiaan olen ollut tosi tyytyväinen kokemukseen. Olen huikean iloinen ja ylpeä, että saan työssäni kehittää opettamistaitojani ja auttaa avartamaan suunnittelun maailmaa madaltamalla kynnyksiä: ei se rakettikirurgiaa ole! Jokainen voi oppia suunnittelemaan, kunhan omaksuu perusperiaatteet. Parhaiten se onnistuu konkreettisten esimerkkien kautta ja itse kokeilemalla.

Jos et vielä vakuuttunut, lue alta Kaisa Hakalan kirjoitus hänen kokemuksestaan kurssille osallistumisesta. Nostoja muiden oppilaiden palautteesta löydät kurssin sivulta.

Kaisa valmennuksessa Kaisa (vas.) valmennuksessa

“Vastavalmistuneena ja ensimmäistä työtä etsivänä datanomina, pystyin vain haaveilemaan Fraktion Suomen tehokkaimmasta UI/UX-valmennuksesta. Kuulin kuitenkin eräässä perjantaipresiksessä, että kurssille olisi mahdollista päästä myös pro bono, kunhan perustelut olisivat kohdallaan.

Päätin tehdä hakemuksen heti seuraavalla viikolla, koska eihän mitään voi saada jos ei yritä. Kurssi kuitenkin tukisi haluani yhdistää uuden ja vanhan ammattini printtimaailman ulkoasupuolelta sekä halun oppia uutta. Tavoitteena olisi yhdistää vanha ja uusi osaamiseni.

Kurssipäivät olivat tiiviitä ja mahtavia! Teorian ja tekemisen suhde oli juuri sopiva. Ensin kuuntelimme Vitalin opetusta ja katsoimme mallia hänen työskentelystään. Sitten olikin meidän kurssilaisten vuoro toteuttaa tehtävä oman näkemyksen mukaisesti. Harjoitukset olivat käytännönläheisiä ja niille oli annettu tiukka aikaraja. Se oli hyvä, koska muuten tehtävää olisi jäänyt hiomaan loputtomiin.

Teorian lisäksi pääsimme kurssilla näkemään koko suunnittelun kaaren. Aloitimme ideoinnista, tarkoituksena oli kehittää appi jostain meille mieluisasta aiheesta. Kun olimme päättäneet aiheen, mietimme kenelle se on suunnattu ja mitä tuote sisältää. Sen jälkeen jokainen meistä teki oman suunnitelman ja niistä koottiin yhdessä paras vaihtoehto, jota lähdimme toteuttamaan. Teimme appista prototyypin ja pääsimme tekemään sen pohjalta käyttäjähaastatteluita.

Toisena kurssipäivänä brändäsimme tuotteemme sekä teimme siitä interaktiivisen prototyypin. Lopuksi vielä teimme käyttäjätestauksen. Kurssi antoi minulle hyviä eväitä tulevaisuuteen ja voimisti ajatusta, että olen oikealla tiellä.”

Valmennuksia järjestetään kerran kuukaudessa, joskus englanniksi ja joskus suomeksi, ja yksityisvalmennuksia järjestetään tilauksesta. Toivottavasti kiinnostut osallistumaan! Jos haluat, voit jo nyt tehdä ennakkotehtävät, jotta olet iskuvalmiina kun tulet paikalle!