Blogi

Fraktio goes FOOM

Vitali Gusatinsky Yrityskulttuuri

Joona Haatainen, Töttöröö Networkin toimitusjohtaja Joona Haatainen, Töttöröö Network:in toimitusjohtaja

Laadukas sisältö on aina ollut hyvän viestinnän kulmakivi. Nykypäivänä se on perusehto kiinnittää kenenkään huomiota. Fraktiolla mielestäni panostamme hyvään meininkiin ja olemiseen, ja se näkyy ulospäin siinä mitä teemme. Kukaan ei kuitenkaan halua jämähtää paikoilleen, on aina hyvä miettiä ja panostaa kysymykseen “Mitä Seuraavaksi”?

Helsingissä oli sisältötuotantoviikko jossa järjestettiin mm. FOOM Fest sekä Ping Helsinki. Kävin itse katsomassa paikallisten media-ammattilaisten järjestämässä FOOM-festivaalissa, mitä tarinoita ja oppeja voisimme yrityksenä haalia alan ammattilaisilta. Töttöröö Median järjestämässä tapahtumassa oli niin markkinoijia kuin maailmakuuluja tubettajiakin, kuten Casey Neistat. Järjestäjien mukaan FOOM ja vastaavanlaisia tapahtumia järjestetään tulevien nettistarojen kehittämiseen ja auttamiseen.

Paneelikeskustelu median tulevaisuudesta Paneelikeskustelu median tulevaisuudesta

Millainen on mediamaisema vuonna 2017?

Suurin viesti FOOMissa on monille jo tuttua: media on murroksessa, lineaarisella TV:llä on suuria haasteita pysyä kehityksessä mukana. Oikeastaan kaikilla on, sillä niin kanavia kuin trendejä tulee ja menee niin suurella vauhdilla, etteivät edes menestyvät brändit osaa välttämättä kertoa, mitä tarkalleen toimii ja miten eri yleisöt löytävät heidän sisältöään. Tämän takia esimerkiksi Kaitsu Rinkinen Biisonimafiasta ehdottaa, että täytyy kehittää ja seurata omaa visiotaan, ei voi kulkea perässä tai emuloida edellistä jos haluaa menestyä.

Broadcasting on nykyjään narrowcasting: Vaikka TV tuo varmemmin suurempia katsojalukuja kuin YouTube, se ei enää tuo samaa määrää silmäpareja kuin ennen, eikä voi ainakaan toistaiseksi tarjota tarkkoja tilastoja samalla tavalla kuin somekanavat kykenevät. Mediamurroksen myötä kiinnostuksen kohteet ovat korvanneet kohderyhmät.

Tuntuu että monille nämä sävelet ovat tuttuja. Ehkä kiinnostavinta oli esimerkit hankkeista, missä suuretkin brändit ovat alkaneet panostamaan Suomessakin mm. Snapchat-mainontaan luomalla kertaluonteisia tarinoita saavuttamaan heidän tavoitteitaan. Tuntuu, että suurin muutos on se, että brändit ovat alkaneet olemaan entistä proaktiivisempia mainontansa kanssa ja luottavaisempia yhteistyökumppaneitaan kohtaan. Tosi siistiä!

Miten ohjelmistoalan yritys voi tästä hyötyä?

Monet softa-alan ihmiset puhuvat siitä, kuinka markkinointi ja viestintä ovat monella tavalla heille suuri mysteeri: halutaan näkyä mutta ei haluta antaa väärää kuvaa tai astua kenenkään varpaille. Aikaakaan ei tunnu löytyvän sijoitettavaksi asian äärelle, vaikka näkyvyyden parantaminen olisi varmasti arvokasta. FOOMissa oli selkeä tunne, ettei kukaan tunne kykenevän lopullisesti ratkaisemaan tätä haastetta. Selkeää oli, että tämä ei saisi olla este tutkimiselle ja kokeiluille: tulevaisuus kuuluu rohkeille ja avoimille.

Suurin viesti minkä itse sain FOOMista on kuinka kokeilukulttuuri vain kasvaa: trendeihin on turhaa lähteä mukaan, täytyy tekemällä löytää se Oma Juttu. Fraktiolla on alusta asti ollut tosi rehellinen ja avoin viestintä, mikä auttaa uusiakin tulokkaita, kuten minua, hyppäämään mukaan omalla tyylillään ja auttaa kokeilemaan uusia asioita.

Antamalla resursseja tutustuakseen uusiin ideoihin ja kokeilemaan uusia hankkeita on juuri mitä nykyään kaivataan: yhdessä olemme meidän brändi ja brändi kuuluu ihmisille. Vaikka mitä me tunnemme ja sanomme Fraktiosta, loppukädessä rakkaat lukijat ja katsojat päättävät itse, mitä Fraktio heille on. Voimme vain iloita meidän tekemistämme ja jakaa sitä kanssanne!

Jos haluaa menestyä viestinnässä, ei voi arkailla liikaa. Tämä on tehtävä joka kuuluu kaikille, yksittäinen henkilö tai edes osasto ei voi kantaa koko yrityksen viestintää. Kokeiluilla voi vähintään saada keskustelua aikaan yrityksen arvoista, tahtotiloista ja missiosta. Parempi joutua pyytämään anteeksi ja ymmärrystä kuin pysyä tuntemattomana ja täysin hiljaisena.

Jokaisella on oma kehittyvä tarina, ja sen sävyn voi löytää vain kertomalla sitä mahdollisimman paljon. Vaikka jotain valmistaa, sitä ei tarvitse aina julkaista.

Casey Neistat kertoo hänen kokemuksista ja ajatuksista Casey Neistat kertoo hänen kokemuksista ja ajatuksista